شرکت ماهور پلیمر سازان سپاهان

ضربه گیر لاستیکی, لرزه گیر, دیافراگم لاستیکی

لاستیک اکریلو نیتریل بوتادین NBR

لاستیک اکریلو نیتریل بوتادین NBR

 

 

لاستیک اکریلو نیتریل بوتادین NBR (Acrylonitrile Butadiene Rubber) ساختار:
 
استفاده می شود به عنوان: لاستیک (Rubber) (الاستومر (Elastomer))

نام های دیگر: بانا ان (Buna N)، نی پل (Nipol)، پاراکریل (Paracril)، بران (Breon)، کمی گام (Chemigum)، زت پول (Zetpol)، اکریلون (Acrylon)، یوروپرن نگرین (Europrene Ngreen)، سیان اکریل (Cyanacryl)، تی اکریل (Thiacryl)، پربونان (Perbunan)

مونومر: بوتادین، اکریلو نیتریل
 
حلال: تولوئن (Toluene)، دی متیل فرمامید DMF یا (Dimethylformamide)، تری کلرو بنزن TCB یا (Trichlorobenzene)

دانسیته: 0.92 g/cm3

دمای ذوب (Tm): بیشترین دمای قابل تحمل برای استفاده از آن 100 درجه سانتی گراد است.
 
دمای انتقال شیشه ای (Tg): بسته به میزان درصد اکریلو نیتریل (ACN) از 60- تا 10- درجه سانتی گراد (با افزایش درصد اکریلو نیتریل دمای Tg نیز افزایش می یابد.)

20% ACN   برابر   10- درجه سانتی گراد
30% ACN   برابر   42- درجه سانتی گراد
34% ACN   برابر   35- درجه سانتی گراد
40% ACN   برابر   18- درجه سانتی گراد
45% ACN   برابر   60- درجه سانتی گراد

سختی (Shore A): بسته به میزان درصد اکریلو نیتریل (ACN) از 64 تا 68

20% ACN   برابر   64
27% ACN   برابر   66
33% ACN   برابر   67
40% ACN   برابر   68

وضعیت قطبی یا غیر قطبی بودن: کمی قطبی

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):
  • در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
  • شعله زرد متمایل به نارنجی دارد.
  • دود سیاه دارد.
  • در شعله چکه نمی کند.
  • بوی موی سوخته می دهد.


تاریخچه و چگونگی تولید:
کوپلیمر (هم بسپار) بوتادین و اکریلو نیتریل از طریق پلیمریزاسیون (بسپارش) امولسیونی به دو روش ساخته می شوند.
  1.     پلیمریزاسیون امولسیونی گرم (Hot) در دمای 30 تا 50 درجه سانتی گراد؛ که محصول آن دارای خطیت کمتر، فرآیند پذیری و خواص ضعیف تر می باشد.
  2.     پلیمریزاسیون امولسیونی سرد (Cold) در دمای 5 درجه سانتی گراد؛ که محصول آن دارای حجم مولکولی بالاتر، توزیع باریک تر و خطیت بیشتر و در نتیجه فرآیند پذیری و خواص مکانیکی بهتر می باشد.

البته بسته به خواص مورد نیاز مقدار اکریلو نیتریل در این لاستیک از ۲۰% تا ۵۰% متغیر است که سازنده باید درصد اکریلو نیتریل را در محصول خود مشخص کند. با افزایش مقدار نیتریل، مقاومت در برابر هیدرو کربن ها، حلال ‌ها، سایش و نفوذ گازها و همچنین مقاومت حرارتی و استحکام کششی، سختی افزایش می یابد. کاهش مقدار نیتریل، خواص در دمای پایین و جهندگی و سرعت پخت را افزایش می دهد. این لاستیک به طور پیوسته در دمای ۱۲۰درجه سانتی گراد در مجاورت هوا و در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد در محیط روغن کارایی دارند.

انواع لاستیک NBR:
امروزه گونه های جدید لاستیک NBR به صورت لاستیک های: خرد شده، پودر شده، مستربچ دوده، بهبود یافته توسط نرم سازها، کربوسیله شده (X-NBR)، هیدروژنه شده (H-NBR)، اصلاح شده با اپوکسی، مایع، اکریلو نیتریل/ایزوپرن و NBR نوع ترمو پلاستیک الاستومر یافت می شود.
لاستیک X-NBR به دلیل وجود گروه های کربوکسیلیک در آن قابلیت پخت با اکسید فلزی را دارد.
لاستیک HNBR نوعی لاستیک NBR است که آنرا با هیدروژن اشباع می کنند و پیوند دوگانه آنرا از بین می برند تا در برابر ازون مقاوم شود، این لاستیک لاستیکی کاملاً مهندسی و گران قیمت است و برای کاربرد های فضایی استفاده می شود. همچنین باید گفت به دلیل از بین رفتن پیوند دوگانه امکان پخت گوگردی از بین می رود و پخت پراکسیدی انجام می شود.
نمونه هایی از بسته بندی لاستیک NBR
روش های پخت: معمولاً توسط گوگرد پخته (ولکانیزه) می شود اما به دلیل پایین بودن مقدار اشباعیت در زنجیره آن، معمولاً گوگرد کمتر و شتاب دهنده بیشتری مورد نیاز است.

مزایا: لاستیک های NBR در برابر روغن ها، حلال ها، آب، نمک ‌ها، ترکیبات آلیفاتیک، صابون ها و اغلب مواد غذایی مقاوم هستند، همچنین مقاومت خوبی در برابر متورم شدن در حالت غوطه ور در روغن های معدنی دارند، مقاومت خوب در مقابل ازون و تابش اشعه UV

معایب: مقاومت کم در برابر اکسید کننده های قوی نظیر اسید نیتریک، مقاومت کم در برابر بخار، مقاومت کم در برابر شعله و آتش، مقاومت کم در برابر پارگی

خواص: مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر نفوذ گازها، جهندگی خوب، کارایی در دماهای پایین، مقاومت حرارتی و گرمایی خیلی خوب

کاربرد: برای لوله های پلاستیکی گازوئیل، محفظه های روغن، دیافراگم پمپ های سوخت، واشر ها، انواع آب بند ها و درزگیر ها، کاربرد در صنایع خودرو سازی و هوا فضا به عنوان مثال در درزگیر ها و شیلنگ سوخت و حتی لنت ترمز، ظروف ماشین های شیر دوش، دستکش های پزشکی و صنعتی، ادوات چاپ و غلطک و چرخ های متحرک، زیره های مقاوم در برابر روغن برای کفش های کار ایمنی، برای تولید فوم و اسفنج و تشک نیز استفاده می شود. نمونه هایی از محصولات ساخته شده با لاستیک NBRقطعه تولید شده با روکش لاستیک NBR ورقه هایی از جنس لاستیک NBR  دستکش های تولید شده با لاستیک NBR  فوم تولید شده با لاستیک NBR 

منبع  دانشنامه پلیمر ایران

http://www.polypedia.ir

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت ماهور پلیمر سازان سپاهان

اصفهان

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

ضربه گیر لاستیکی، لرزه گیر، دیافراگم لاستیکی، ضربه گیر یک سر پیچ، سیلیکون ، پلی یورتان، وایتون، لاستیک مقاوم به حرارت، ارتعاش گیر، ضربه گیرلاستیکی دوسر پیچ، دمپر لاستیکی، ضربه گیر دوسر پیچ، روکش لاستیکی پوسته پمپ، لرزه گیر لاستیکی، فلورو سیلیکون، رابر لاینینگ

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات